علم دندانپزشکی زیبایی علمی  فراتر از دندانپزشکی میاشد.

در کنار کلیه عوامل از جمله شناخت مواد در اصول کار دندانپزشکی باید با علم زیبایی آسنا بود.

خطوط لبخند هر بیمار هنگام صحبت کردن ،خندیدن به دسته های متوسط و بزرگ تقسیم بندی شده و با استفاده از تصاویر رادیوگرافی میتوان فاصله قسمت پهن ایمپلنت و تاج دندانی را اندازه گیری کرد.



ژوهشی با همکاری مرکز پزشکی هینسکی جهت مقایسه زیبایی تاج ایمپلنت کاشته شده از دیدگاه پزشک و بیمار انجام شده که دردامه به آن می پردازیم.

انتخاب بیمار:

بیمارانی که دارای یک ایمپلنت در ناحیه زیبایی فکی و بین سال های ۲۰۱۵تا ۲۰۱۷ در مرکز جراحی فک و دهان دانشگاه akadenizبودند، در این پژوهش انتخاب شدند، ناحیه زیبایی شامل دندان نیش سمت راست تا سمت چپ در فک بالا می باشد، تمامی بیماران تنها دارای یک ایمپلنت در این ناحیه بودند و بقیه دندان های مجاور دندان های طبیعی خود شخص بودند، این بیماران به منظور ارزیابی نتایج مورد نظر سنجی قرار گرفتند.

روش آزمایش:

اطلاعات آماری از هر بیمار به همراه جزئیات داخل دهان مثل شکل لثه و تصاویر رادیولوژی همچنین اطلاعاتی نظیر روش جراحی و خود ایمپلنت از بیمارستان جمع آوری شد.

التهاب بافت های مجاور ایمپلنت مورد بررسی قرار گرفت، تا میزان التهاب مشخص شود، مطالعات روی لثه به دو دسته ی نازک و ضخیم دسته بندی شدند، خطوط لبخند هر بیمار هنگام صحبت کردن و خندیدن به دسته های متوسط و بزرگ تقسیم بندی می شوند. از تصاویر رادیولوژی استفاده شد تا فاصله بین قسمت پهن ایمپلنت و تاج دندان اندازه گیری شوند.

ارزیابی زیبایی pes:

تمامی بیماران طبق شاخص های که متشکل از ۷ مورد است و عبارتند از: mesial papila، distal papila، میزان بافت نرم، alveolar process deficiency، رنگ بافت نرم، و ساختار بافت نرم مورد ارزیابی قرار می گیرند. به هر متغیر نمره ی ۰ و ۱ و ۲ اختصاص داده می شود.

نمره صفر بدترین و نمره ی ۲ بهترین را برای هر متغیر نشان می دهد. پس بیش ترین نمره ممکن ۱۴ است که به یک ایمپلنت کامل و بی نقص به دور از هر گونه التهاب اختصاص داده می شود، حد مجاز قابل برای یک ایمپلنت نیز نمره ۸ در نظر گرفته شده است، نمره ۱۲ یا بالاتر نیز تقریبا به عنوان قابل قبول و کامل در نظر گرفته شد.

شاخص زیبایی wES :

تمامی بیماران طبق شاخص زیبایی سفید که متشکل از ۵ متغیر ارزیابی است بررسی شدند، این متغیرها شامل شکل کلی دندان، خط تراز دندان، رنگ دندان (فام و روشنایی)، ساختار سطح (بافت سطح) و ماتی و شفافی آن هستند.

به هر متغیر نمره ۰، ۱ یا ۲ اختصاص داده می شود، صفر بدترین و ۲ بهترین است، دندان کاشته شده با کنتراست دندان مرجع مقایسه می شود، و زیبایی و سفیدی آن ارزیابی می شود، بیشینه نمره ۱۰ به دندانی که بیش ترین مقدار کنتراست از مقدار کنتراست دندان را دارد اختصاص داده می شود، حد مجاز نمره قابل قبول ۶ و برای یک ایمپلنت بی نقص و کامل ۹ در نظر گرفته می شود.

دیدگاه بیمار:

از هر بیمار خواسته شده تا میزان رضایت کلی خود را از ایمپلنت خود با استفاده از یک نظر سنجی بیان کند. نظر سنجی شامل ۵ سوال و مقیاس شباهت بصری ۱۰ بود که ، صفر مربوط به بدترین نتیجه و ۱۰ بهترین نتیجه برای رضایت بیمار است.

میانگین نمره (VAS) برای هر بیمار بر اساس پاسخ به سوالات زیر می باشد.

۱) چه حسی در رابطه با شکل ایمپلنت جدید خود دارید

۲) چه حسی در باره رنگ ایمپلنت جدید خود دارید

۳) چه حسی در رابطه با شکل لثه اطراف ایمپلنت خود دارید

۴) چه حسی در رابطه با رنگ لثه اطراف ایمپلنت خود دارید

۵) میزان رضایت کلی شما از ایمپلنت جدید خود چقدر است

تحلیل آماری:

داده ها طبق معیارهای مختلف جمع آوری و تحلیل شدند. نوع آنالیز آماری بر اساس نرمال کردن داده ها انجام گرفت.

آنالیز دو متغیره با رابطه ی spear man بین PESو VAS/ VAS, WES / VAS و خط لبخند انجام شد. VAS و PES / VAS و WES با آزمون MAN WHITNEY انجام شد. روابط بین روش قرارگیری و PES، روش قرارگیری و WES توسط آزمون KRUSKAL WALLIS انجام گرفت.

ارزیابی چند متغیری نیز توسط آنالیز رگرسیون انجام شد. مقادیر Pزیر ۰٫۰۵ برای ارزیابی آماری مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج:

۱۹ بیمار شامل ۷ زن و ۱۲ مرد که دارای ایمپلنت یک دندان در فک بالایی بودند در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.رنج سن بیماران بین ۱۹ تا ۴۲ ، میانگین ۳۱٫۸ سال بود. هیچکدام از ایمپلنت ها دچار خونریزی، ترشح، چرک، افزایش عمق شیار، حساسیت خارجی بدنی، درد، مرگ و میر و عفونت نشدند.

نتایج زیبایی:

میانگین شاخص PES در این پژوهش ۱۰٫۷ بین (۵تا۱۳، انحراف معیار ۲٫۲۴) بود که به عنوان یک نتیجه قابل قبول انجام شد.

میانگین شاخص زیبایی WES8.6 محاسبه شد که تقریبا نتیجه ای قابل قبول است. میانگین شاخص زیبایی سفید ۸٫۶ محاسبه شد که تقریبا نتیجه ای قابل قبول است.

همه ی ۱۹ بیمار شاخص WES بالای ۶ داشتند که نشان دهنده ی بالاتر بودن از حد مجاز قابل پذیرش آزمایشگاهی است.

نتیجه گیری:

نتایج ارزیابی زیبایی حرفه ای ( PES، WES) می توانند ارتباط زیادی با گزارش های بیماران نداشته باشند، اگرچه داده های آن ها در پیگیری و مشاهده ی وضعیت ایمپلنت ها در ناحیه جلویی فک، تاثیر گذارند. این پژوهش نشان می دهد که خط لبخند بیمار عاملی بسیار مهم در رضایت مشتری دارد که می بایست قبل از قرار گیری ایمپلنت در فک جلویی به صورت دقیق بررسی شود.