در مواردی که بیمار به جهت جایگزینی دندان به دندانپزشک مراجعه می کند، در صورتی که حجم کافی استخوان را نداشته باشد، نمی توان کاشت ایمپلنت را برای او انجام داد، زیرا باید استخوان کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت در فک وجود داشته باشد.

ایمپلنت دندان به درمان گسترده و پراستفاده در جایگزینی دندان از دست رفته تبدیل شده، به جهت دستیابی به نتیجه ی قابل انتظار و طولانی مدت، بیمار باید برای کاشت ایمپلنت حجم کافی استخوان را داشته باشد، بسیاری از بیماران متقاضی کاشت دندان، فاقد حجم کافی استخوان می باشند، اما روش های مختلفی وجود دارند که می توانند برای افزایش رشد بافت جدید و افزایش حجم استخوان مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از این روش ها GBR یا GUIDE BONE REGENERATION می باشد که تکنیکی است برای افزایش فضای استخوانی جدید که این فضاها با رشد استخوان جدید هدایت می شوند. وقتی برای پر کردن نواقص استخوانی از استخوان جدید استفاده می شود ، GBR می تواند بهترین انتخاب باشد و نتیجه طولانی مدت ارائه کند، که باعث ثبات طولانی مدت ایمپلنت در محل جراحی می شود، مفهوم جی بی آر در چند دهه گذشته معرفی شد، آزمایشات انجام شده در آن زمان بر روی بازسازی عصب و تاندون ها متمرکز بود، بعد ها مطالعات جدی تر نشان داد که GBR می تواند به طور پیش بینی شده جهت بازسازی استخوان جدید و بهبود نقص های استخوانی در اطراف ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرد، در نتیجه طول و قطر استخوان آلوئولار افزایش می یابد.

کاشت انواع ایمپلنت و تاثیر جراحی GBR بر موفقیت آن:

وقتی فضایی به طور مستقیم در سطح استخوان ایجاد می شود، استخوان های جدید نیز می توانند در این منطقه رشد کنند، برای ایجاد این فضا باید از سلول هایی که وظیفه بازسازی استخوان را بر عهده دارند توسط غشا ممبرین حفاظت شود،اما این نکته اهمیت دارد که ممبرین قدرت کافی برای حفاظت از فضایی که دارای استخوان ناقص می باشد را داشته باشد.

اگر غشا یا ممبرین مناسب انتخاب شود پس از چندماه استخوان های سالم درمحلی که استخوان دارای عیب بود تشکیل می شود،یکی از مسائلی که در هنگام استفاده از غشاها مورد توجه قرار می گیرند ، میزان جذب آ نها می باشد ، درصورتی که یک غشا با سرعت زیاد جذب شود، می تواند بازسازی استخوان را تحت تاثیر قرار بدهد.

غشا یا مبرین هایی که دیرجذب تر هستند، می توانند روند GBR را بسیار موفق ترو با نتیجه ی عالی همراه کنند و شرایط دستیابی به ارتفاع و عرض مطلوب را فراهم کنند.

پس از انجام GBR استخوان تقویت شده دارای شرایط عالی برای قرار گیری ایمپلنت نسبت به قبل می باشد، در این شرایط بافت نرم لثه تحت تاثیر قرار نمی گیرد، ممکن است احتیاج باشد که میزان بافت زیر لثه را کاهش دهیم تا انعطاف پذیر باشد و بتوان راحت آن را کشید و روی استخوان جدید قرار داد، بدون این که فشار و تنش زیادی به آن وارد شود، بنابراین GBR یک روش قابل پیش بینی و موفق می باشد که توسط استخوان در عرض ۳ ماه بیش تر احیا می شود، در طول بهبودی، فشار به ناحیه ای که تحت درمان GBR قرار گرفته می تواند از موفقیت جراحی جلوگیری کند.پس از GBR جراحی کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام خواهد شد.