نانوتکنولوژی به دانشمندان اجازه داده که بتوانند رویداد های بسیار نادر را کشف کنند .

یکی از این رویداد ها در دندانپزشکی ایمپلنت  رخ داده است .

به طوری که با به کارگیری این رویداد قادر به رهایش کافی دارو در بدن هستیم و دیگر نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نمی باشد.



ایمپلنت های دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شوند، این ایمپلنت ها شبیه پیچ و استوانه ای شکل می باشند، جنس ایمپلنت ها از تیتانیوم و یا آلیاژهایی از جنس تیتانیوم می باشند.

نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت ۹۰ تا ۹۵ درصد می باشد ، مشکلاتی مثل التهاب اطراف ایمپلنت می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود، این التهابات به چندین عامل وابسته هستند مثل بهداشت دهانی نامناسب، آمادگی ژنتیکی، سیگار کشیدن یا آلودگی هایی که حین جراحی وجود دارد.

می توان گفت تجمع باکتری روی سطح پایه ایمپلنت باعث تولید التهاب در بافت ایمپلنت می شود و این التهابات تحلیل استخوان را به همراه داشته و در نهایت باعث شکست کاشت دندان می شود.

استفاده از آنتی بیوتیک هایی مثل prophylaxis می تواند از این مشکلات و عوارض جلوگیری کند. ولی استفاده بیش از حد از آن ها عوارض جانبی مثل مقاومت باکتری یا عفونت و مسمومیت آنتی بیوتیکی به همراه دارد.

یکی از رویکردهایی که دانشمندان جهت رفع این مشکل به آن پرداخته اند ، پوشش ایمپلنت و اصلاح سطح آن است که نتایج قابل قبولی نیز به همراه داشته است.

پوشش های ضدباکتری چندمزیت نسبت به آنتی بیوتیک دارند، مثل کاهش چسبندگی باکتری به سطح و افزایش سرعت ادغام ایمپلنت با استخوان.

یک نوع تکنولوژی به نام نانو اسپری خشک ساخته شده که در اعمال پوشش و اصلاح سطح ایمپلنت استفاده می شود.

ویژگی های این نوع اسپری به این صورت است: ۱) قادر به تولید ذرات خیلی ریز می باشد ۲) جریان گاز به جهت خشک کردن دارای جمع کننده الکترواستاتیکی که قادر به جدا کردن ذرات خشک از جریان گاز می باشند.

هدف این پژوهش تهیه نانو پوشش زیست سازگار و ضدباکتری برای ایمپلنت های دندانی است، در این پژوهش از پلیمر زیست تخریب پذیر و زیست سازگار PLGA استفاده شد.

این پلیمر کاربرد داروسازی و اصلاح سطحی ایمپلنت را بر عهده دارد همچنین از NORFLOXACINAL به عنوان آنتی بیوتیک استفاده شد ، از این نانو پوشش ها آزمون های مختلف گرفته شد تا میزان دارورسانی و شدت رها کردن دارو و همچنین تغییرات سطحی آن ها بررسی شود.

برای تعیین خواص ضد باکتری بودن آن ها با استفاده از نانو اسپری نانو ذرات برروی دیسک کوچک تیتانیومی اعمال شد و تست های بیولوژیکی برای کشت سلولی و کشت باکتری و تغییرات مورفولوژیکی انجام شد.

نتایج بدین گونه بود که هر چه مقدار آنتی بیوتیک بیشتر می شد ، قدرت مقابله با باکتری این نانوپوشش افزایش پیدا می کرد.

دو غلظت مختلف NFX یکی نزدیک به صفر درصد و یکی ۵ درصد مورد استفاده قرار گرفت، دیده شد در  قسمت بالایی نمونه، که دارای ۵ درصد NFX بود ، رشد سلول ها بسیار غیر عادی می باشد، که این به دلیل غلظت بالای آنتی بیوتیک می باشد،


پوشش PLGA  که حاوی ۵ درصد آنتی بیوتیک بود توانایی مبارزه با باکتری بهتری را داشت، هم چنین زبری سطح آن ایده آل بود چرا که برهمکنش مناسبی با سلول ها داشت. علاوه براین نرخ رهایش دارو در این پوشش متناسب بود.


این نتایج نشان دهنده اهمیت غلظت در نانو پوشش می باشد چرا که با تنظیم آن مرزی بین درمان و سمیت به وجود آمد.

نتیجه گیری:

این پژوهش ثابت کرد که می توان با نانو اسپری نانو پوششی با قابلیت مقابله با باکتری به وجود آورد . این تکنولوژی جدید امکان تولید نانو ذرات و پوشش دادن ایمپلنت در یک مرحله را فراهم کرد.

این نانو پوشش ها قادر به رهایی معقول در بدن می باشند تا نیازی به آنتی بیوتیک نباشد.