گاهی به دلایل گوناگون نمیتوان از پروتز های دندانی ثابت برای فقدان دندانی استفاده کرد.

در این صورت پروتز های متحرک به افراد بی دندان کمک خواهد کرد.

دندان مصنوعی هیچ گاه جایگزین مناسبی برای  دندان های طبیعی نبوده چرا که بسیار وابسته به ماده مخاطی نگه دارنده میباشندو توسط نیروی قوی ماهیچه از جای خود 

بیرون می آید.




تصمیم برای این چه موقع نیاز است تا ایمپلنت به صورت فوری و یا با تاخیر انجام شود به کیفیت استخوان و میزان آن هنگام جراحی بستگی دارد، همچنین این موضوع به پایداری خود ایمپلنت و مدت زمان مورد انتظار برای بهبود استخوان و بافت های نرم دارد. علاوه بر این عوامل دیگری مثل جفت شدن دندان ها (occlusion) و عادات شخصی نیز می بایست در هنگام برنامه ریزی درمان لحاظ گردند.

ترمیم ایمپلنت به طورکلی به دودسته تقسیم می شوند: متحرک و ثابت

در بیشتر کشورهای صنعتی شاهد کاهش چشمگیر نرخ از دست رفتن دندان ها بوده ایم، اما خرابی و از دست رفتن دندان ها با افزایش سن موردی اجتناب ناپذیر است، بنابراین تعداد افراد فاقد دندان در جوامع با افزایش میانگین سن بیشتر خواهدشد.

همچنین از دست دادن دندان ها یک اتفاق مهم و جدی در زندگی است چرا که دیده شده این اتفاق موجب کاهش اعتماد بنفس افراد می شود . قرارگیری دندان مصنوعی بیش از یک قرن به عنوان یک روش برای افراد فاقد دندان استفاده شده است، خیلی از افراد با گذاشتن دندان مصنوعی در فک بالا مشکل ندارند اما به دلیل تحرک ذاتی در فک پایین مشکلاتی در هنگام غذا خوردن برای آن ها ایجاد می شود، در دهه های اخیر تغییرات فرهنگ موجب انعطاف پذیری در انتظارات بیماران شده است. امروزه بیشتر افراد مسن روش گذاشتن دندان مصنوعی را به دلیل عملکرد و راحتی نامناسب نمی پذیرند.

تحقیقات زیادی در دهه های اخیر به منظور تعیین فواید روش قرار دادن دو ایمپلنت در فک پایین انجام گرفته است، قرار گیری ایمپلنت در فک پایین به منظور اولین روش برای افراد فاقد دندان در نظر گرفته شده است، علاوه بر فواید گسترده ای که این روش برای روان فرد دارد شواهدی مبنی بر اینکه این نوع ایمپلنت و قرار گیری دندان مصنوعی بر روی آن موجب حفظ استخوان و جلوگیری از تحلیل رفتن آن می شود.

زمانی که شخصی دندان هایش را از دست می دهد چه اتفاقی برای چهره فرد می افتد؟

قبلا راجع به فرآیند روانی از دست دادن دندان ها در افراد صحبت شد، اما زمانی که میزان تحلیل استخوان در بخشی که دندان از دست رفته زیاد باشد اسکلت دندانی فرد دچار فرورفتگی می شود و سن افراد را بسیار بیشتر نشان می دهد.

انتخاب طرح درمان مناسب برای افرادی که فاقد دندان هستند:


دندان مصنوعی معمولی:

دندان مصنوعی هیچ گاه جایگزین مناسبی برای دندان های طبیعی نبوده است، دندان های مصنوعی معمولی بسیار وابسته به ماده مخاطی نگهدارنده می باشند.

دندان مصنوعی بر روی بافت مخاطی قرار می گیرند و به راحتی می توانند توسط نیروی قوی ماهیچه کنار از جای خود بیرون بیایند.

این موضوع در فک پایین جایی که ناپایداری فک پایین در آن زیاد است بسیار مرسوم می باشد.

دندان مصنوعی متحرک بر روی ایمپلنت:

دندان مصنوعی متحرک بر روی ایمپلنت یک پروتز است که توسط بیمار قابل برداشتن است اما توسط ایمپلنت پشتیبانی می شود و قابل حرکت نیست، هدف از برداشتن پروتز ها تمیز کردن ایمپلنت ها می باشد. بیماران بی دندان معمولا در جستجوی درمانی هستند که تا از شل شدن دندان های مصنوعی جلوگیری شود.

مزیت پروتز های متحرک متکی بر ایمپلنت نسبت به پروتز های متحرک این است که تاثیر زیبایی و حفظ چهره را ایجاد می کند.