اسکن cbct می تواند اندازه دقیق قطر استخوان را به جراح نشان دهد و جراح با توجه به شرایط فک استخوان بیمار سایز پایه ایمپلنت را انتخاب می کند.

با استفاده از اسکن cbct پزشک تشخیص می دهد که بیمار قبل از جراحی ایمپلنت به سینوس لیفت احتیاج دارد یا نه

اگر ایمپلنت بدون اسکن سی بی سی تی انجام شود ممکن است با شکست مواجه شود.



دندانپزشک از تکنولوژی سی بی سی تی زمانی استفاده می کند که تصمیم به ایجاد تصاویر سه بعدی از دندان، لثه، مسیر عصبی و استخوان در اسکن بکند.

این روش نیاز به آمادگی خاصی ندارد.
سی بی سی تی چیست؟
سی بی سی تی نوع خاصی از دستگاه اشعه ایکس است و زمانی که میزان بزرگی اشعه ایکس به جهت تولید در بخش مورد نظر کافی نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.، زیرا میزان قطر تشعشع بسیار بیش تر از اشعه ایکس عادی بخش دندان می باشد، در این نوع از سی تی از نوع خاصی تکنولوژی برای تولید تصاویر سه بعدی از ساختارهایی مثل استخوان، لثه، بخش عصبی استفاده می کند.
اشیا فلزی از جمله جواهرات، عینک، پروتز های دندانی و گیره های مو، ممکن است برروی تصاویر سی تی تاثیر بگذارند، و باید قبل از انجام اسکن حذف شوند.
سی بی سی تی مانند اسکن معمولی نیست، اما تصاویری ایجاد می کند که ممکن است شباهت هایی به تصاویر تولید شده با سی تی داشته باشند.
پرتو اشعه ایکس مخروطی یا سی تی در اطراف بیمار به منظور تولید تعداد زیادی از تصاویر به کار برده می شود.
سی بی سی تی تصاویری از وضعیت استخوان را نشان می دهد، همچنین برای ارزیابی فک، ساختارهای استخوانی صورت، حفره بینی و سینوس ها نیز به کار برده می شود.
کاربردهای سی بی سی تی:
برنامه ریزی برای جراحی دندان های آسیب دیده
تشخیص اختلالات مفصلی
تحلیل فک ، کانال های عصبی، حفره سینوس
محل دقیق ایمپلنت های دندانی و..
داده های سه بعدی در دندانپزشکی ایمپلنت برای تشخیص و برنامه ریزی قبل از کاشت ایمپلنت اهمیت زیادی دارد.
زیرا از طریق سی بی سی تی می توان مقدار قطر استخوان را جهت کاشت دندان با ایمپلنت بررسی کرد و نتیجه گرفت که آیا این قسمت از فک جهت قرارگیر آن مناسب است یا خیر و آیا می تواند حمایت کافی را از ایمپلنت داشته باشد یا خیر