برخی افراد که برای جایگزین کردن  دندان از دست رفته متقاضی ایمپلنت می باشند، شرایط کافی استخوان را برای انجام آن ندارند، به همین دلیل باید بررسی شود و در صورت لزوم پیوند و بازسازی استخوان برای او انجام شود.

از دست دادن دندان ها پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، بعد از گذشت زمان ، استخوان در اطراف دندان از دست رفته و شروع به تحلیل رفتن می کند، این یک مشکل بزرگ تلقی می شود بخصوص زمانی که شخصی متقاضی کاشت ایمپلنت باشد زیرا مقدار استخوان فک کیفیت و قطر کافی را برای قرارگیری ایمپلنت در خود ندارد ، در این شرایط متخصصین می گویند بیمار کاندیدای مناسبی برای جراحی ایمپلنت نمی باشد .

از طریق پیوند استخوان ، می توان کاهش یا تحلیل استخوان را به منظور قرارگیری ایمپلنت جبران کرد.به این ترتیب شانس کافی برای جایگزینی استخوان و آماده سازی شرایط برای رشد استخوان جدید در آن محل فراهم می شود.

به این ترتیب اجازه قرارگیری ایمپلنت در آن قسمت از استخوان داده می شود، همچنین فرصتی برای بازگشت ظاهر و عملکرد سابق دندان و فک نیز از این طریق فراهم می شود.

اگر شما نیاز به پیوند استخوان به منظور کاشت دندان دارید سه روش پیوند استخوان در نظر گرفته شده است:

پیوند استخوان autogenous:

این نوع پیوند استخوان ممکن است به راحتی به عنوان autograft در نظر گرفته شود ،در autogenous از استخوان طبیعی فرد به منظور بخش پیوندی برداشته شود همچنین این قسمت می تواند از بخش های مختلف مثل چانه، فک، ساق پا ، استخوان ران و استخوان لگن استخراج شود.

در روش autograft از استخوان زنده به عنوان ماده پیوندی استفاده می شود ، بنابراین عوامل سلولی موردنیاز که رشد استخوان به آن نیاز دارد فراهم می شود، به بیان دیگر autograft فقط دارای یک پروسه جراحی نیست بلکه به دو مرحله جراحی برای تثبیت استخوان نیز احتیاج است بنابراین شخصی که دارای ضعف در سلامتی می باشد این روش پیوند برای وی مناسب نمی باشد.

پیوند استخوانی :allogenic

پیوند استخوانی allogenic یا allograft زمانی قابل انجام است که استخوان مرده از یک جسد برداشت شده سپس استخوان توسط یک روش انجماد خشک منجمد شده تا رطوبت آن استخراج شود، بنابراین استخوان زنده نیست و شامل مواد ارگانیک (آلی) نمی باشد.

این استخوان به شخصه نمی تواند منجر به رشد سریع استخوان شود، اما می تواند به عنوان داربستی برای استخوان اطراف باشد که ممکن است قادر به رشد باشند و راه حلی برای پرکردن خلا یا نواقص باشد.

پیوند استخوانی xenogenic:

از طریق استخوان غیرزنده انجام می شود که استخوان از یک گونه جاندار دیگر گرفته می شود، که در اکثر موارد این استخوان از گاو استخراج می شود و استخوان برداشت شده در دمای بالا نگهداری می شود تا از احتمال آلودگی و رد سیستم ایمنی در امان باشد.

مشابه پیوند های استخوانی آلوگرفت ،پیوندهای استخوانی xenograft نیز به عنوان داربست برای رفع نواقص و عامل رشد عمل می کنند.

هردونوع پیوندهای استخوانی allogenic وxenogenic مفید هستند ، زیرا به یک مرحله پروسه درمانی احتیاج دارند بنابراین استخوان از بدن موجود زنده برداشته نمی شود.

زمانی که استخوان کافی در فک وجود داشته باشد کاشت ایمپلنت در آن قسمت استخوان امکان پذیر خواهد بود ، این دوروش پیوند استخوانی ویژگی های رشد استخوانی که اتوگرفت دارد را ندارند ، پس رشد استخوان ممکن است طولانی مدت شود .

پس پیش بینی نتیجه رشد استخوان دشوار خواهد بود.