روکش دندان یک کلاهک محافظ برای دندانی است که به دلایلی مثل شکستگی یا پوسیدگی از بین رفته است و باید برای ماندگاری قسمت باقی مانده از طریق روکش برای محافظت از آن اقدام کرد.

دندانپزشکی زیبایی یک رشته موفق است، چرا که چه کسی به دنبال لبخند زیبا نیست. زمانی که بیماران به یک روکش دندان نیاز دارند ، روکش زیرکونیا یکی از مواردی است که یک پزشک می تواند توصیه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به روکش زیرکونیا و مقایسه آن با پرسلین و مزایا و معایب آن می توان به مطالعه این متن پرداخت.

روکش زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا یک فلز است کهن به عنوان عضوی از خانواده تیتانیوم طبقه بندی می شود و از سراسر جهان استخراج می شود . این فلز در وسایل الکتریکی و صنایع دستی معمولا یافت می شود.

زیرکونیا معمولا بخاطر دوام آن شناخته شده است و آن را به عنوان محصول ایده آل برای استفاده در تاج دندان به ویژه روکش دندان های عقبی که به نیروی جویدن و آسیاب کردن غذا احتیاج داردمعرفی کرده است.

این فلز به عنوان ماده ای برای روکش دندان استفاده می شود . بنابراین به عنوان یک بلوک به دندانپزشکی فرستاده می شود، سپس توسط یک دستگاه برش کامپیوتر به شکل دندان برش داده می شود.

هنگامی که روکش توسط دندانپزشک در دهان بیمار چسبانده می شود با استحکام زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش به دلیل اینکه تمام اعمال در یک جلسه انجام می شود، کاربرد وسیعی در حوزه دندانپزشکی دارد، زیرا بیماران می توانند در مدت زمان کوتاهی نسبت به پرسلن، روکش خود را تحویل بگیرند.

درمقایسه با زیرکونیا روکش پرسلن نیاز به چند هفته مراجعه تا پایان تحویل و چسباندن روکش دارد

در برخی از کلینیک های دندانپزشکی امکان ساخت روکش زیرکونیا وجود دارد و این موضوع به کاهش رفت و آمد بیمار در مقایسه با تحویل روکش پرسلن که نیازمند ارسال به لابراتوارهای دندانسازی است کمک می کند و بیمار می تواند در یک یا دو جلسه روکش خود را تحویل بگیرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های زیرکونیا استحکام آن است و این مهم ترین دلیل کاربرد فراوان این روکش در حوزه دندانپزشکی است.

روکش های پرسلن شکننده هستند ، روکش های زیرکونیا مقاومت سایشی بالایی دارند و به مرور زمان دچار سایش نمی شوند.