هنگامی که شخص متقاضی ایمپلنت جهت دریافت خدمات ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه می کند باید جهت انجام این جراحی مراحل مختلفی را طی کند، در صورتی که پس از انجام این مراحل ایمپلنت با شکست مواجه شود باید دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد.

یک دندانپزشک ترمیمی یا جراح دهان، پروتز را برروی ایمپلنت جایگزین می کند. جراحی ایمپلنت ندان دارای موفقیت های بالایی می باشد اما بعضی افراد شکست ایمپلنت را تجربه می کنند، تخمین زده می شود که حدود ۵ تا ۱۰ درصد ایمپلنت های کاشته شده، در مدت زمانی پس از یک ماه یا چند سال بعد شکست می خورند.

اگر شما دارای ایمپلنت در دهان خود هستید یا این که تصمیم به جراحی ایمپلنت دارید، این مبحث اطلاعات زیادی به شما خواهد داد:

چه عوامل موفقیت کاشت دندان را به خطر می اندازد؟

عوامل متعددی بر روی موفقیت و عدم موفقیت ایمپلنت تاثیر گذار است.

تحلیل لثه:

لثه های سالم شرط اصلی برای جراحی ایمپلنت می باشد و بدون داشتن این ویژگی نمی توان جراحی ایمپلنت موفقی داشت.

عفونت لثه یک بیماری است که می تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند. عفونت درمان نشده می تواند در اطراف ایمپلنت ایجاد شود و منجر به شکست شود.

به همین دلیل قبل از کاشت ایمپلنت باید به دندانپزشک مراجعه شود تا این عفونت درمان شود.

کشیدن سیگار:

کشیدن سیگار می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود زیرا سیگار کشیدن باعث می شود جریان خون به لثه ها محدود شود و روند التیام کند شود، طبق مطالعات انجام شده ، افراد سیگاری نرخ شکست ایمپلنت را تا ۲۰ درصد افزایش خواهند داد.

سیگاری بودن به این معنی نیست که شخص نمی تواند کاشت ایمپلنت را به انجام برساند، اما درصورتی که شخص سیگار کشیدن را یک هفته قبل از کاشت ایمپلنت و حداقل تا دوماه بعد از ایمپلنت ترک کند ، می تواند جراحی ایمپلنت موفق تری داشته باشد.

استخوان فک ناکافی:

یک جراحی ایمپلنت موفق به حجم استخوانی که ایمپلنت را پشتیبانی می کند بستگی دارد . بدون وجود حجم کافی استخوان ، جراح نمی تواند ایمپلنت را بر روی استخوان فک جای دهد.

شرایط پزشکی:

در صورتی که شخصی دارای نقص های ایمنی مانند بیماری های خود ایمنی یا شرایطی مثل ورم مفاصل و دیابت باشد، احتمال شکست ایمپلنت وجود دارد زیرا درمان آهسته می تواند از بازسازی استخوان که باعث محکم شدن ایمپلنت در بافت استخوان می شود جلوگیری کند.

همچنین استفاده از داروهای خاص نیز می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود به همین دلیل در صورت استفاده از دارو قبل از کاشت ایمپلنت باید با پزشک مربوطه مشورت کرد.

محافظت ضعیف دندان:

توانایی لاز برای رعایت بهداشت دهان بعد از کاشت ایمپلنت ، تاثیر زیادی بر موفقیت ایمپلنت دارد، اگر شخصی دارای محدودیت هایی برای رعایت بهداشت دهان و دندان است، کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان نیست.

جراحان بی تجربه:

همه جراحان مانند هم نیستند، در صورتی که یک جراح بی تجربه باشد،امکان شکست ایمپلنت وجود دارد، یک جراح با تجربه می داند که چه تعداد ایمپلنت برای کاشت مورد نیاز است، زیرا در صورتی که ایمپلنت به تعداد زیاد کاشته شود، این امکان وجود دارد که فشار بر روی ایمپلنت ها زیاد شود و کاشت ایمپلنت شکست بخورد.