هر زمانی که دندانی از بین برود کارایی استخوانی که از آن دندان پشتیبانی می کرده از بین می رود، زیرا دیگر در هنگام غذا خوردن دندانی وجود ندارد که آن را تحریک کند.

از دست دادن یک یا چند دندان برای شخص هم باعث شرمندگی است و هم دردناک است.

هنگامی که شخص یک دندان یا چند دندان خود را از دست می دهد، دچار انزوای اجتماعی می شود،که رهایی از آن گاهی دشوار است، اما خوشبختانه دندانپزشکی جدید  به قدری رشد کرده است که شخصی نباید بدون دندان باشد، زیرا روش های کاشت و ایمپلنت دندان امروزه اجازه ی بی دندان بودن به هیچ شخصی را نخواهد داد.

 در این مقاله قصد داریم به دلایل مشترک از دست دادن دندان در بزرگسالان و شرح راه های پیش گیری از آن بپردازیم.

آسیب فیزیکی:

آسیب فیزیکی یکی از معدود دلایلی است که باعث از دست دادن دندان می شود و از کنترل اشخاص خارج است. ممکن است علت آن تصادف با ماشین باشد، افتادن از پله ها و سقوط باشد.

این گونه از حوادث از قبل برنامه ریزی نشده اند و جز حوادث طبیعی زندگی هستند، اکثر این آسیب های فیزیکی را می توان به وسیله ی یک جراح ماهر ترمیم کرد.

آسیب های شغلی، محل کار:

محل کار دیگر مکانی است که آسیب های حاصل از آن می تواند باعث از دست رفتن دندان شود کارگران ساختمان و سایر کارکنان اغلب از مشکلات از دست دادن دندان رنج می برند، اما بعضی کارکنان مشروط بر این که دندان را در حین کار از دست داده باشند، می توانند از طریق بیمه دندان را جایگزین کنند.

صدمات حاصل از حرکات ورزشی:

کسانی که درگیر حرکات ورزشی هستند، در معرض خطر از دست دادن دندان به علت برخورد یا سقوط هستند.

مشکلات لثه و بیماری:

بزرگترین علت از دست دادن دندان، پوسیدگی دندان است، این مسئله بسیار مهم است که بدانید پوسیدگی دندان به طور کامل با مراقبت مناسب و صحیح قابل پیشگیری است.

افرادی که بهداشت دهان را رعایت نمی کنند، در معرض خطر از دست دادن دندان به دلیل بیماری لثه یا سایر بیماری ها می باشند.

مصرف بیش از حد الکل و مصرف مواد مخدر می تواند باعث از دست رفتن دندان و پوسیدگی شدید شود، همچنین کشیدن سیگار هم می تواند باعث از دست رفتن دندان به خاطر کمبود اکسیژن موجود در جریان خون شود.

در این موارد لثه بیمار به خوبی التیام پیدا نمی کند، و گفته می شود کشیدن سیگار باعث ایجاد پلاک دندانپزشکی و تشدید بیماری لثه می شود.

ژنتیک:

بخشی از مردم به طور ژنتیکی دارای مشکلات لثه ای و مشکلات دندانی هستند که همین موارد می تواند باعث مشکلات بزرگ تر در بزرگسالی شود.