علت لق شدن ایمپلنت دندان یا درد بیش از حد و یا عفونت ممکن است به دلایل بسیاری رخ بدهد، یکی از این دلایل می تواند پس زدن ایمپلنت باشد که به اصطلاح شکست ایمپلنت نامیده می شود، به همین دلیل باید علت ها را شناسایی کرده و به رفع مشکلات بپردازیم.

شکست ایمپلنت دندان موضوعی است که احتمال به وجود آمدن آن بسیار زیاد است، نوع ایمپلنت یعنی ایمپلنت بادوام و باماندگاری طولانی باشد اهمیتی ندارد، سهل انگاری،ضعف در بهداشت دهان و دندان و یا سایر عوامل خارجی می تواند باعث این موضوع شود. در این مواقع وقتی ایمپلنت تحت تاثیر قرار می گیرد می تواند باعث ناراحتی شدید بشود همچنین باعث به وجود آمدن عوارضی در بهداشت دهان و دندان شود، به همین دلیل به درمان شکست ایمپلنت نیاز است.

ایمپلنت های دندانی چیست؟

ایمپلنت و سایر عوامل وابسته به آن یک گزینه بسیار موثر برای دندان های از دست رفته می باشد، وقتی که شخصی یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست می دهد ایمپلنت می تواند گزینه عالی برای جایگزینی محل بی دندانی باشد ، ایمپلنت های دندانی با دوام هستند یعنی اگر به درستی از آن مراقبت شود، ظاهری مشابه دندان های واقعی و طبیعی دارند.

ایمپلنت دندان در مقایسه با سایر راه های جایگزینی دندان راحت تر و بهتر می باشد.بررسی علت های شکست ایمپلنت دندان,

• شکست در بازسازی استخوان

• آسیب بافتی و عصبی

• مشکلات سینوسی

• Overloading

• واکنش های آلرژیک

• رد کردن توسط عوامل خارجی بدن

• شکست خود ایمپلنت

:periimplantitis

عفونت یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت کاشت دندان است، این نوع عفونت ممکن است در حین یا بعد از جراحی رخ بدهد، علت آن رشد باکتری در دهان است.

پری ایمپلنتیتیس: برروی بافت های سخت و نرم و همچنین استخوان اطراف ایمپلنت تاثیر می گذارد، یک نوع بیماری لثه ای

می تواند باعث تحلیل استخوان و شکست ایمپلنت دندانی شود.

این وضعیت گاهی می تواند درمان شود اما در اکثر موارد ایمپلنت باید برداشته شود و دوباره جایگزین شود.

بیمارانی که دارای مقدار لثه بسیار کم هستند، افراد مبتلا به دیابت، افراد سیگاری و افرادی که دارای مقدار کمی بیماری دهان و دندان هستند، نسبت به این موضوع آسیب پذیرترند.

شکست در هنگام بازسازی استخوان:

بازسازی استخوان به توسعه یک ارتباط کاربردی و ساختاری مستقیم بین استخوان بیمار و یک ایمپلنت اشاره می کند.

این فرآیند در طول چند هفته یا چند ماه پس از کاشت ایمپلنت انجام می شود، شکست ایمپلنت رابطه ی با شکست استخوان در هنگام بازسازی استخوان دارد، یک شکست ایمپلنت زمانی معنا پیدا می کند که ایمپلنت آزادانه حرکت کند یعنی در این زمان اتصالی ندارد و جدا می شود و یا نشانه هایی از تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت بروز می کند.

عوامل متعددی باعث بروز این اتفاق می شوند:

چگالی ناکافی استخوان، موقعیت نادرست ایمپلنت، آسیب به بافت های اطراف ، ضربه های روحی و.... از این جمله اند.

چگالی و حجم کافی از یک استخوان سالم باید قبل از ایمپلنت وجود داشته باشد، برای بیمارانی که فاقد استخوان کافی هستند، فرآیندهایی مثل پیوند استخوان یا سینوس لیفت می تواند کمک کننده باشد.

با افزایش تراکم و حجم استخوان به مقدار کافی ، موفقیت در کاشت ایمپلنت افزایش می یابد.

آسیب بافتی و عصبی:

با احتمال زیاد اما به تعداد نادر آسیب به بافت به ویژه اعصاب در اطراف ایمپلنت در حال رخ دادن می باشد.

وقتی یک ایمپلنت ثابت به قسمت هایی مثل اعصاب بسیار نزدیک باشد، بیمار ممکن است دچار درد ، بی حسی و یا سوزش در ناحیه

گونه، زبان، چانه، لب ها و یا لثه رخ دهد.

آسیب به عصب و بافت می تواند موقت باشد یا دائمی،و امکان دارد در نهایت منجر به حذف ایمپلنت شود. در اکثر موارد مشکل آسیب عصبی یا بافتی ممکن است به دلیل اشتباهات یک دندانپزشک بی تجربه ایجاد شود.

در طول جراحی ایمپلنت آسیب بافتی اتفاق می افتد و این یک موضوع کاملا طبیعی است. پس از عمل جراحی ، خونریزی یا ناراحتی بافتی پس از چندروز انتظار می رود و مشکلی ایجاد نمی کند.

اما اگر خونریزی بیش از حد باشد و پس از چند روز ادامه داشته باشد نیازمند مشاوره با ندانپزشک می باشد، تا مشکل برطرف شود.

مشکل سینوس:

یکی دیگر از نگرانی های عمده در مورد ایمپلنت ها، جانشینی دندان در قسمت فک بالاست که می تواند تاثیر بسزایی بر روی سینوس های داشته باشد، باتوجه به وجود سینوس ها و عدم تراکم استخوان در فک بالا ، کاشت ایمپلنت در این ناحیه بسیار دشوار خواهد بود.

جراح ممکن است به منظور ایجاد پایه استخوان بهتر و محکمتر عمل جراحی سینوس لیفت را به انجام می رساند.هدف از انجام روش جراحی سینوس ایجاد و پیوند حجم بیشتری از استخوان در فک فوقانی است تا به این صورت ایمپلنت بهتر حمایت شود.

اگر ایمپلنت به داخل حفره سینوسی برسد باعث بوجود آمدن حس دردناک در آن ناحیه می شود.

Overloading:

بعضی مواقع جراح ممکن است تصمیم بگیرد که پروسه ایمپلنت را به سرعت انجام بدهد، ایمپلنت و روکش بلافاصله و سریعا قرار داده می شود ، اما روش عادی و معمولی ایمپلنت شامل دو مرحله است:

ابتدا پایه ایمپلنت باید قرار داده شود و مدت زمانی را جهت پروسه بازسازی و بهبود سپری کرده و دوباره جراحی دوم برای قرار گیری روکش به انجام می رسد.

مزایای ایمپلنت فوری به این صورت است که مقدار زمان درمان بسیار کاهش می یابد و زمان ریکاوری بسیار کم می شود و بهبود سریع تر اتفاق می افتد.

این روش سریع ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، مثل ادغام نشدن ایمپلنت با استخوان فک که از این نوع مشکلات می باشد.

Overloading به شکست ناشی از فشار اضافی یا فشار اعمال شده به پایه و تاج وارد می شود.

این فشار یا نیرو ممکن است باعث اختلال در پروسه بازسازی استخوان شود.

بیمارانی که دارای حجم استخوان خیلی کم هستند ممکن است کاندید مناسبی برای کاشت سریع ایمپلنت نباشند.

واکنش آلرژیک:

ایمپلنت معمولا از تیتانیوم ساخته می شوند که گاهی شامل مقدار کمی آلیاژ مثل نیکل می باشد، برخی بیماران واکنش آلرژیک یا التهابی نسبت به آلیاژهای ایمپلنت داشته باشند.

واکنش آلرژیک می تواند باعث خشکی دهان،به خاطر از دست دادن طعم و ومزه دهان و سندرم خستگی مزمن بشود.

برای کسانی که نسبت به ایمپلنت واکنش آلرژیک دارند به جای ایمپلنت های تیتانیومی میتواندد از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده کنند.

پس زدن ایمپلنت توسط عوامل خارجی بدن:

درست مانند هر پیوند ارگان های بدن، ممکن است ایمپلنت نیز پس زده می شود، این مورد بسیار نادر است. اما بدن بعضی بیماران ممکن است آن را رد کند، یعنی بدن بیمار ایمپلنت را به عنوان یک جسم خارجی در نظر می گیرد و آن را پس می زند و در نتیجه ایمپلنت آزادانه در محل خود حرکت می کند.

شکست ایمپلنت توسط خودش:

این که خود ایمپلنت دچار شکستن شود موضوعی بسیار نادر است و کمتر اتفاق می افتد اما اتفاق می افتد! شکست ممکن است زمانی که توسط نیروهای خارجی نیز مورد فشار قرار بگیرد ایجاد شود.یک ایمپلنت قابل خم شدن و ترک برداشتن نیز می باشد.