وقتی اولین دندان شروع به در آمدن می کند اماکن ایجاد پوسیدگی دندان ها نیز به وجود می آید. بهمین دلیل رعایت نکاتی که می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند بسیار ضروری است.

راه های پیشگیری  از پوسیدگی دندان به زبان ساده


دو بیماری شایع در ناحیه دهان و دندان عبارتند از پوسیدگی دندان، التهاب و تخریب لثه و استخوان اطراف دندان ناشی از جرم و پلاک میکروبی .


مسلما روشهایی برای پیشگیری از این دو بیماری وجود دارد که عموما جامعه با برخی از آنها آشنایی دارد .


بنابر این سخن کوتاه کرده و درباره موارد شناخته شده تر به اشاره ای بسنده می نماییم و در عوض  در دو متن مجزا در خصوص دو مبحث  که عموما مورد غفلت واقع شده اند کمی بیشتر شرح می دهیم .


روشهای مراقبت از بافتهای دهان و دندان :


1-  تمیزکردن سطوح دندانها ، لثه ها و زبان توسط مسواک و نخ دندان


2- به حداقل رساندن مصرف مواد قندی


3- جلوگیری از تماس مستقیم مواد غذایی اسیدی با سطح دندان ها


4- تقویت دندانها در مقابل پوسیدگی با مواد حاوی فلوراید


5- ویزیت دوره ای دندانپزشکی ترجیحا هر شش ماه یکبار


6- مراقبت های مربوط به دوران بارداری و نوزادی


*ویزیت دوره ای دندانپزشکی


دندان افراد مختلف از لحاظ ساختار مولکولی و شکل آناتومیک با هم متفاوت می باشند .


به صورت مادرزادی در ساختار یا فرم دندانهای برخی از افراد ضعف هایی وجود دارد که با وجود رعایت تمام نکات بهداشتی و تغذیه ای باز هم دچار پوسیدگی می شوند .


مسلما پوسیدگی دندان از یک نقطه کوچک شروع می شود . در ابتدا سفید رنگ بوده و هیچگونه علامتی ندارد بنابر این خود فرد متوجه آن نمی شود ؛ در حالی که برای یک دندانپزشک قابل تشخیص است .


به مرور پوسیدگی پیشرفت می کند و پس از مدتی ناگهان به علت فرو ریختن بخشی از تاج دندان دچار حفره و درجاتی از حساسیت و درد می شود و در این مرحله است که بیمار متوجه پوسیدگی می شود و به دندانپزشک مراجعه می نماید ؛ حال آنکه حجم زیادی از بافت دندان درگیر پوسیدگی شده و باید با مواد مصنوعی جایگزین شود که این جایگزینی بسته به وسعت  ، شکل ، و عمق حفره می تواند باعث تحمیل هزینه و نیاز به مراجعات متعدد به دندانپزشکی و تحمل درمان های پیچیده و نهایتا کوتاه شدن عمر دندان شود .


اگر پوسیدگی در مراحل ابتدایی تشخیص داده و ترمیم شود به علت حجم کم پوسیدگی و حفظ بافت بیشتری از دندان با حداقل هزینه ، در کمترین زمان امکان درمانی با بیشترین دوام  فراهم خواهد شد .

بنابراین هرچه میزان مراقبت  و بهداشت فردی ما بیشتر باشد بازهم ویزیت شش ماه یکباردندانپزشکی جهت کشف پوسیدگی های احتمالی در نقاط مختلف دندان ها در مراحل اولیه اقدام موثری در پیشگیری از پوسیدگی می باشد .