تله دنتیستری یا درمان نوین دندانپزشکی به این صورت است که  پزشک و بیمار بدون نیاز به حضور فیزیکی و از راه دور می‌توانند با هم تعامل داشته باشند و همچنین می‌توانند از راه دور جراحی انجام دهندیا اینکه پزشکان از طریق تله دنتیستری یا درمان از راه دور می توااند وضعیت بیماران خود را کنترل کنند.


در سال های اخیر رشته دندانپزشکی با ظهور علم مدرن پزشکی دائما در حال تغییر هستند.دندانپزشکی از راه دور یک روش رو به رشد است،که جهت بهبود و پیشرفت مراقبت های دهانی به کار گرفته می‌شود.


پرونده های الکترونیک سلامت، فناوری های مخابراتی، تصویر برداری دیجیتال، و اینترنت برای حمایت از بهداشت دهان ودندان در سطح بین المللی، مراقبت ، آموزش و بهداشت دهان و دندان از این نوع اند.


دندانپزشکی از راه دور شاخه های بسیاری دارد، رادیولوژی از راه دور(teleradiology)، آسیب شناسی از راه دور( telepathology)، جراحی از راه دور(tele oral surgery) ، ارتودنسی از راه دور(teleorthodonties)، جز این موارد است.


استفاده از دندانپزشکی از راه دور رو به رشد است، اما اثر بخشی آن برای دستیابی به نتایج قابل مقایسه یا بهبود یافته بالینی در بسیاری از برنامه های دندانپزشکی از راه دور بررروی مدیریت از راه دور و مدیریت امکانات از راه دور،یادگیری و آموزش مداوم، مشاوره و خدمات ارجاعی  به جز مراقبت مستقیم بیمار تمرکز کرده اند.

شروع استفاده از دندانپزشکی از راه دور تقریبا به ابتدای استفاده از علم تله مدیسین برمی گردد ولی به طور معین تولد دندانپزشکی از راه دور به عنوان یک حوزه تخصصی به سال ۴۹۹۱ برمیگردد. سیستم دندانپزشکی از راه دور دندانپزشکان را قادر میسازد تا بتوانند اطلاعات بیماران، رادیوگرافها، نمودارها وگرافهای نمایش دندانها وبافت های سخت، درمانهای قابل اجرا، نتایج تست های آزمایشگاهی، عکسبرداری ها وسایر اطلاعات قابل حملی که توسط چند تهیه کننده جمع آوری شده را به اشتراک بگذارند.این به اشتراک گذاری میتواند برای بیمار خیلی با اهمیت باشد به خصوص بیمارانی که نیاز به مشاوره متخصصین دارند و همکاری وتعامل چند دندانپزشک میتواند کار را آسانتر و تصمیم گیری پزشکی را بهبود ببخشد. استفاده از کامپیوتر در دندانپزشکی با بکارگیری نرم افزارهایی به منظور مدیریت کلینیک، ایجاد سوابق الکترونیکی برای بیماران، زمان بندی قرارهای مالقات، سیستم های تشخیصی تهاجمی وغیرتهاجمی کامل، نرم افزارهای حل مساله، محاسبه کامپیوتری الگوهای رنگی پیچیده، رعایت ملزومات زیبایی شناختی، برنامه ریزی برای راههای مختلف قابل انجام در جراحی های استئوتومی واستفاده از آنهادر اقدامات جراحی های اصلی استخوان آرواره صورت وجراحی های دهانی وسایر اعمال جراحی در این زمینه، همه این ها توسط روشهای هوشمندانه کمک تصمیم یار وتحقیقات پشتیبانی می شوند.

اساس سیستم های دندانپزشکی مبتنی بر کامپیوتر در تکنولوژی پزشکی از راه دور:


:ORALCADx


سیستمی برای تصویر برداری از بافت های دهانی، نمونه برداری و آنالیزهای کامپیوتری اسلایدهای هیستولوژیک (بافت شناسی)


روش مبتنی بر پزشکی از راه دور :مشاوره مبتنی بر پزشکی از راه دور با پاتولوژیست ها به منظور تایید و تشخیص.


امکان دسترسی متخصصین بالینی و درمانگر ها از فاصله دور به اسلایدها


رادیولوژی دیجیتال)):Digital radiology


مشابه روش سنتی تصویر برداری اشعه ایکس ولی با سطح پایین تری از اشعه تابشی دریافتی برای بیمار وکارکنان در محیط. کیفیت تصویر بی نظیر، اندازه گیریهای سریع از ساختارهای آناتومیک با استفاده از مدلهای دوبعدی وسه بعدی کامپیوتری.


روش مبتنی بر پزشکی از راه دور:انتقال فایلها با استفاده از روشهای مبتنی بر پزشکی از راه دور از مرکز تصویر برداری به کلینیک دندانپزشکی، مشاوره های از راه دور پزشکان ومتخصصین و برنامه ریزی از فاصله دور به منظور استفاده ونفوذ دندانپزشکی در ایجاد نوسازی واحیا


سیستم های تصمیم یار):)Decision support systems


این سیستم ها از متخصصین دندانپزشکی در تصمیم گیری مناسب و انتخاب درمان موثر پشتیبانی میکند و مخصوصا”در موارد پیچیده یا نادر با تشخیص های متفاوت اهمیت آن نمایان میگردد. روش مبتنی بر پزشکی از راه دور: گزارش مورد از طریق اینترنت به مهیا کننده سیستم پشتیبان به منظور تصمیم گیری ودانلود فایلهای دریافتی شامل پیشنهادات برای تشخیص ودرمان مورد


CAD/CAM Systems


ماشین های کامپیوتری راهنمای روش های ترمیم اعضای مصنوعی دندانپزشکی.


روش مبتنی برپزشکی از راه دور: پشتیبانی از راه دور در طراحی وترمیم قالب اعضای مصنوعی دندانپزشکی )پروتزهای دندانی)،با در نظر گرفتن ارتباط آنها با استخوان آرواره داخلی و ارسال مدلهای دیجیتال به آزمایشگاه به منظور ساخت وترمیم آنها


:DENTAL PRACTICE MANAGEMENT مدیریت روال کاری


اتوماسیون بسیاری از فعالیت های روتین کلینیک های دندانپزشکی، سوابق الکترونیکی بیمار و پشتیبانی از برنامه های مدیریتی کل کلینیک.


روش مبتنی بر پزشکی از راه دور: تعیین قرارهای ملاقات از راه دور، بررسی موقتی وضعیت به منظور حل وفصل آن، معاوضه اطلاعات با موسسات بیمه وخدمات سلامت.


پزشکی از راه دور در جراحی های فک وصورت:


استفاده از تکنولوژیهای جدید در جراحی های دندانپزشکی باعث ایجاد تشخیص بهتر، آنالیزهای موقعیتی و برنامه ریزی مقتضی برای مشکلات در مانی میگردد.به طور کلی طرز کار مشاوره های ایمپلنت از راه دور به قرار زیر است: در سایت جراحی ایمپلنت های دندانی اولین کار مهم فراهم کردن تصویرCBCT وتصویر سه بعدی کامپیوتر بازسازی شده استخوان فک می باشد. سپس فایلهای DICOM به سرور اصلی به منظور ذخیره سازی، فعال کردن دانلودهای متعدد فایلها جهت مرور اقدامات برنامه ریزی شده، انتقال می یابد. دندانپزشکها، مشاوران در فواصل دور، سپس به دانلود فایلها،اجرای فعالیت های درخواستی نظیر نرم افزار برنامه ریزی وضعیت، سایز و قالب ایمپلنت های دندانی می پردازند. اگر استفاده از طرح جاگذاری ایمپلنت به صورت دیجیتال لازم باشد، الگوی کار کاشت توسط سوق دادن مته جراحی در محدوده استخوان فک و هدایت به سمت محل های نشانه گذاری شده، فعال کردن عامل هدایت داخلی وسایل جراحی در طول عمل جراحی توسط خودش ایجاد می شود. در پایان مشاوران راه دور فایلهای اصلاح شده را به سرور پست کرده پس از آن اپراتورها آماده میشوند تا با شیوه های کاشت دندان ارائه شده، کار را شروع کنند.در طول عمل، سرورهای هدایت از راه دور توانایی ارسال اطلاعات به تعداد زیادی از مشتریان هدایت شده از راه دور با داده های زنده مربوط به شیوه کار جراحی ایمپلنت های دندانی را دارد.


مشاوران راه دور نیز توانایی مشاهده عمل یا اگر الزم باشد دادن پیشنهاداتی به جراحان درحین عمل یا در ادامه معرفی روشهای کار به دانشگاههایی که در فواصل دور هستند را دارند. در طول عمل جراحی، هر کامپیوتر مشتری دارای یک سیستم مستقل هدایتی بوده و از اینرو هر کاربر توانایی انتخاب نمای دوبعدی یا سه بعدی یا صفحه مسطح را دارد. در واقع کاربران بدون وجود هیچگونه تاثیر منفی بر روی کارایی کامپیوتر یا سیستم هدایت اتاق جراحی به صورت فعال در عمل مشارکت دارند


تله مدیسین در ارتودنسی:


 بیشترین پیشرفت ارتودنسی بالینی به وسیله استفاده از تکنولوژی کامپیوتری در روال کاری آن بوده و حضور یک دستیار از راه دور در تمام کارها قابل مقایسه با سایر حیطه های دندانپزشکی نیست. بالاتر از همه وجود این مساله است که به جای استفاده از روشهای سنتی موجود،  متخصصان ارتودنسی میتوانند از نرم افزارهای پردازش تصاویر برای ساختن مدلهای دیجیتال دوبعدی و سه بعدی و استفاده از تمام آنالیزهای تخصصی، اندازه گیریها و ارزیابی ارتباطات استفاده نمایند. متخصصان ارتودنسی پس از قالب گیری استخوان فک، به جای ساختن مدل های گچی، قالب های آماده شده را توسط سرویس های پستی تخصصی به منظور تهیه مدل های کامپیوتری دیجیتالی سه بعدی به کمپانی های تخصصی مربوطه ارسال میکند سپس آنها مدلهای دیجیتالی سه بعدی را با استفاده از سیستم های انحصاری تعبیه شده به منظور اسکن و دیجیتال کردن سه بعدی ایجاد کرده و به صورت یک فایل کامپیوتری از طریق اینترنت برای پزشک درمان کننده ارسال میکنند. پزشک درمانگر این مدل دیجیتال استخوانهای فک را به منظور انجام مشورت های لازم با سایر همکارانش از طریق شبکه اینترنت به اشتراک میگذارد. همگام با مشاوره های از راه دور در صورت نیاز در ایجاد وطراحی برنامه مدیریت ارتودنسی با استفاده از همین مدل دیجیتالی بیمار، شرکت می نماید. این دو سیستم کامپیوتری دیجیتال نامبرده شده مدلهای e I OrthoCadنامیده می شوند.

نتیجه:

سیستم های دندانپزشکی از راه دور امکان دسترسی به داده های مربوط به دندانپزشکی را با سرعت زیاد و حفظ موارد قانونی مربوط به افراد بر پایه اطالعات ثبت شده در سوابق الکترونیکی بیماران با مشکالت دندانی، فراهم میکند.